Νέα επιβάρυνση έρχεται, μέσω των προαπαιτουμένων της συμφωνίας, σε 1,4 εκατ. ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολουμένους και αγρότες μέσω της διεύρυνσης της βάσης υπολογισμού εισφορών, αφού, όπως αποκάλυψε η εφημερίδα «Καθημερινή», δεν θα αφαιρούνται από το εισόδημά τους οι ασφαλιστικές εισφορές του προηγούμενου έτους. Μάλιστα, στο κείμενο με τις υποχρεώσεις του υπουργείου Εργασίας ορίζεται ξεκάθαρα ότι η έκπτωση της τάξεως του 15% επί της νέας, διευρυμένης βάσης των εισφορών, θα ισχύσει μόνο για το 2018. Από το 2019 και μετά, «καμία μείωση δεν θα ισχύει».
Αλλαγές στο στόπο υπολογισμού των εισφορών
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», ενώ το 2017 οι εισφορές υπολογίζονται για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες – αυτοαπασχολουμένους ως ποσοστό επί του καθαρού φορολογητέου αποτελέσματος του προηγούμενου έτους, ήτοι έσοδα μείον δαπάνες και εισφορές. Με τη νέα αλλαγή οι εισφορές (π.χ. 26,95% για κύρια ασφάλιση και υγεία) θα επιβάλλονται στο εισόδημα του προηγούμενου χρόνου, πριν, όμως, αφαιρεθούν οι ασφαλιστικές εισφορές. Μόνο για το 2018 θα υπάρχει μια έκπτωση στη νέα βάση υπολογισμού, της τάξεως του 15%.
Σύμφωνα με την τελική λίστα με τα προαπαιτούμενα, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας οφείλει να νομοθετήσει επίσης τις μειώσεις στις συντάξεις ώστε να εξασφαλίζεται μόνιμη καθαρή εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ το 2019 αλλά και πακέτο «αντιμέτρων» με δαπάνες αντίστοιχου κόστους, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται στοχευμένες παροχές, όπως επίδομα στέγασης, επιδόματα τέκνων, σχολικά γεύματα και μείωση της συμμετοχής στα φάρμακα, συνολικού κόστους 0,7% καθώς και προώθηση ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης και επενδύσεις (0,3% του ΑΕΠ).
Άμεση εκδίκαση των απεργιών
Παράλληλα, προβλέπεται η θεσμοθέτηση διάταξης που θα επιτρέπει την γρήγορη εκδίκαση διαφορών που προκύπτουν από την εφαρμογή του άρθρου 656 του Αστικού Κώδικα σε περιπτώσεις απεργιών. Ως προαπαιτούμενο της επόμενης αξιολόγησης περιλαμβάνεται ο εκσυγχρονισμός του συνδικαλιστικού νόμου (1264/1982) και άλλων σχετικών διατάξεων, με στόχο την επανεξέταση του καταλόγου των δικαιολογημένων λόγων απόλυσης συνδικαλιστών και τον εξορθολογισμό των λεγόμενων «συνδικαλιστικών προνομίων».