«Το κλείσιμο της αξιολόγησης είναι πάρα πολύ κοντά, είτε κάποιοι το θέλουν είτε όχι», τόνισε ο Αλ. Τσίπρας από τα Τέμπη.
Όπως είπε: «Έχουμε διανύσει έναν πολύ δύσκολο δρόμο. Είμαστε στα τελευταία μέτρα. Δεν πρόκειται να κουραστούμε ούτε να κάνουμε πίσω». «Κανείς δεν θα καταφέρει να μας εμποδίσει. Θα βγάλουμε τη χώρα από την κρίση», είπε ο πρωθυπουργός.
Μέσα στον Απρίλιο τελειώνουν οι καθυστερήσεις
Ο κ. Τσίπρας τόνισε ότι τα παιχνίδια τελειώνουν με τις καθυστερήσεις. «Μέσα στον Απρίλιο τελειώνουν οι ατέρμονες καθυστερήσεις και αρχίζει η διαδικασία για την μείωση του ελληνικού χρέους», επεσήμανε.
Αποδείξαμε και αποδεικνύουμε ότι ακόμα και σε δύσκολες περιόδους η σοβαρή δουλειά, η επίγνωση της ευθύνης απέναντι στη χώρα και τους πολίτες, στο δημόσιο συμφέρον μπορεί τελικά να φέρει θετικό και παραγωγικό αποτέλεσμα. Έτσι άνοιξε ο Αλέξης Τσίπρας τον χαιρετισμό του στην τελετή παράδοσης της Σήραγγας των Τεμπών και του τμήματος Μαλιακός-Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι).
Σημείωσε ότι δυστυχώς αυτό δεν ήταν πάντα αυτονόητο για τη χώρα μας. Τα χρόνια πριν την κρίση οι τεράστιες υπερβάσεις, η αδιαφάνεια, η ανυπαρξία γραμμών προστασίας του Δημοσίου δεν ήταν η εξαίρεση στον κανόνα. Και αυτό συνέβαινε, όπως πρόσθεσε, γιατί υπήρχε μια περίεργη αντίληψη για την αξιοποίηση των χρημάτων που εισέρρεαν από την ΕΕ.
Η Ελλάδα μπορεί να σταθεί στα πόδια της
Ο πρωθυπουργός είπε ότι η ολοκλήρωση αυτού του έργου αποτελεί τον πιο ισχυρό συμβολισμό. Δείχνει ότι η χώρα μπορεί να σταθεί στα πόδια της. Ότι η Ελλάδα μπορεί να τα καταφέρει.
Είπε ότι τη στιγμή που η χώρα βγαίνει από μια περίοδο πολυετούς ύφεσης, είναι η ώρα να αναστοχαστεί το μέλλον. Να αναστοχαστεί ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, το νέο εθνικό σχέδιο της παραγωγικής ανασυγκρότησης. Πρόσθεσε ότι αυτά είναι στενά συνδεδεμένα με τις στρεβλώσεις του παρελθόντος. Αποτελούν τα αίτια της κρίσης και πως αν σχεδιαστούν με σύνεση, θα αποτελέσουν τα εργαλεία για να βγούμε από την κρίση.
«Έχουμε διανύσει πολύ δύσκολο δρόμο, είμαστε στα τελευταία μέτρα αυτού του δύσκολου δρόμου, αυτής της ανηφόρας. Δεν πρόκειται να κουραστούμε ούτε να κάνουμε πίσω στα τελευταία μέτρα της διαδρομής. Είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε τους κόπους και τις θυσίες του ελληνικού λαού. Να μην αφήσουμε κανέναν να παίζει παιχνίδια εις βάρος της ελληνικής οικονομίας».
Η αξιολόγηση θα κλείσει είτε κάποιοι το θέλουν είτε όχι
Ο κ. Τσίπρας τόνισε ότι το κλείσιμο της δύσκολης αυτής συγκυρίας θα σηματοδοτηθεί κι από το επικείμενο κλείσιμο της αξιολόγησης. «Το κλείσιμο της αξιολόγησης, που είτε κάποιοι το θέλουν είτε όχι, είναι πάρα πολύ κοντά».
«Τα παιχνίδια των καθυστερήσεων τελειώνουν εδώ. Μέσα στον Απρίλιο τελειώνουν και οι ατέρμονες συζητήσεις και καθυστερήσεις για τα αναγκαία μέτρα απομείωσης του ελληνικού χρέους». Πρόσθεσε πως, «η Ελλάδα επιτέλους κατακτά μια συνολική συμφωνία που της ανοίγει τον δρόμο για την έξοδο από τα προγράμματα της οικονομικής επιτροπείας. Παρά τις “Κασσάνδρες” ανακτά τη δύναμη να σταθεί στα πόδια της, με τις δικές της δυνάμεις».
Κανείς δεν θα καταφέρει στο τέλος να μας εμποδίσει
Ο πρωθυπουργός είπε ότι αυτό είναι το μήνυμα που συμβολικά δίνεται σήμερα, ότι «ναι, μπορούμε να τα καταφέρουμε και θα τα καταφέρουμε. Είμαστε αποφασισμένοι να βγάλουμε τη χώρα από την κρίση. Κανείς δεν θα καταφέρει στο τέλος να μας εμποδίσει».
Ολοκληρώθηκε το πιο αιματοβαμμένο τμήμα της Αθηνών-Θεσσαλονίκης
Ως ημέρα ιδιαίτερης χαράς για όλους τους Έλληνες χαρακτήρισε τη σημερινή ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης. Ο υπουργός τόνισε ότι η παράδοση του έργου παράκαμψης των Τεμπών και του Πλαταμώνα, ύστερα από χρόνια, ολοκληρώνει το δυσκολότερο και πιο αιματοβαμμένο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Θεσσαλονίκης-Αθήνας του ΠΑΘΕ.
«Τον Φεβρουάριο του 2015, μέσα στη μεγαλύτερη οικονομική κρίση, κανείς δεν πίστευε ότι η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα θα ολοκλήρωνε τα βαλτωμένα έργα. Έργα με συμβάσεις υψηλών διοδίων. Των υψηλών αποζημιώσεων και τις μηδενικές κοινωνικές προβλέψεις, που μας έβρισκαν και μας βρίσκουν αντίθετους.
Κανείς δεν πίστευε ότι θα αντιμετωπίζαμε σε τόσο μικρό χρόνο τις χρόνιες καθυστερήσεις. Τις απαλλοτριώσεις, τις αδειοδοτήσεις. Ότι θα επιλύαμε τα τεχνικά θέματα, ότι το 1,6 δισ. ευρώ των αποζημιώσεων ως το 2014 θα περιοριζόταν σημαντικά και ότι τελικά θα ολοκληρώνονταν τα έργα». Ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για ακάματη επίβλεψη και συνεισφορά του πρωθυπουργού στο όλο εγχείρημα. Για τη συλλογική κυβερνητική δουλειά του υπουργού Επικρατείας, Αλέκου Φλαμπουράρη. Τη συμβολή του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας, Αλέξη Χαρίτση, καθώς και των υπουργών Πολιτισμού και Περιβάλλοντος.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε και στη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την παρευρισκόμενη Επίτροπο Κορίνα Κρετσού. Όχι μόνο για το τρέχον εγχείρημα, αλλα και «για τη νέα γενια έργων, από εδώ και πέρα. Μια νέα γενιά έργων που θα βοηθήσει στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Που θα συμβάλλει στην εξοδο από την κρίση και την ανάπτυξη».
Εμπνευσμένη από την ελληνική ιστορία και τα θύματα των Τεμπών η ονοματοδοσία των σηράγγων
Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε και την ονοματοδοσία των τριών σηράγγων του έργου, μεταξύ των οποίων η μεγαλύτερη των Βαλκανίων. Τόνισε πως αντλεί έμπνευση από την ιστορία της Ελλάδας και τους ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο συγκεκριμένο οδικό τμήμα της οδού.
Όπως γνωστοποίησε ο κ. Σπίρτζης, ο ανατολικός κλάδος της σήραγγας Τ1 βαφτίζεται “Αντώνη Αγγελούλη-Βρατσάνου”, από τον έφεδρο ανθυπολοχαγό του ΕΛΑΣ και κορυφαίο σαμποτέρ της εθνικής αντίστασης. Ο δυτικός λαμβάνει το όνομα “Μαθητών Μακρυχωρίου Ημαθίας”, στη μνήμη των 21 μαθητών που έχασαν τη ζωή τους στην κοιλάδα των Τεμπών στις 13 Απριλίου του 2003. Ο ανατολικός κλάδος της σήραγγας Τ2 ονομάζεται “Μαρίνου Αντύπα”, από τον αγωνιστή του Κιλελέρ, που δολοφονήθηκε το 1907. Ο δυτικός ονομάζεται “Ρήγα Φερραίου”. Το όνομα του Ιταλού μηχανικού Sergio Sciani, που σκοτώθηκε σε κατολίσθηση στα Τέμπη το 2009, λαμβάνει ο κλάδος προς Θεσσαλονίκη της σήραγγας Τ3, ενώ το ρεύμα προς Αθήνα ονοματοδοτείται “Ολυμπος”.
Υπενθυμίζεται ότι η παράκαμψη των Τεμπών και του Πλαταμώνα αφορά το οδικό τμήμα Ευαγγελισμού-Σκοτίνας. Περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη οδική σήραγγα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, μήκους 6 χιλιομέτρων κι εκτιμάται ότι θα μειώσει στις τέσσερις ώρες τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αθήνα και θα ελαττώσει σημαντικά τα τροχαία ατυχήματα.
Σύμφωνα με στοιχεία του παραχωρησιούχου Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, η μέση ημερήσια κυκλοφορία και για τις δυο κατευθύνσεις στην περιοχή των Τεμπών υπολογίζεται σε περίπου 10.000 οχήματα. Περίπου το 25% της μέσης ημερήσιας κυκλοφορίας (ένα στα τέσσερα οχήματα) αποτελείται από οχήματα των κατηγοριών 3 και 4. (φορτηγά, λεωφορεία, νταλίκες κτλ.). Κατά συνέπεια, η δημιουργία της παράκαμψης, μέσω της οποίας αποφεύγονται επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, αναμένεται να συνεισφέρει σημαντικά στην ασφαλέστερη κίνηση των οχημάτων.
Μήκους 26 χλμ ο νέος αυτοκινητόδρομος
Το νέο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου είναι μήκους 26 χιλιομέτρων. Περιλαμβάνει τρεις σήραγγες δύο χωριστών κλάδων, μήκους 11,5 χιλιομέτρων ανά κλάδο και 23 χμ συνολικά. Τρεις μεγάλες γέφυρες, 700, 500 και 200 μέτρων. Δύο ανισόπεδους κόμβους, εκ των οποίων ο ένας στη Ραψάνη και ο άλλος στον Πλαταμώνα και τρεις ανισόπεδους κόμβους στο τμήμα Κατερίνη-Κλειδί.
Με το τμήμα αυτό του ΠΑΘΕ ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος Αθήνας-Θεσσαλονίκης, μήκους περίπου 550 χλμ. Ένα έργο που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’70 και παρέμεινε ανολοκλήρωτο επί δεκαετίες.
Η δε αύξηση που θα προκύψει στα διόδια από την έναρξη της λειτουργίας των νέων σηράγγων των Τεμπών δεν θα υπερβαίνει τα 30 λεπτά του ευρώ. Ο σημερινός σταθμός διοδίων του Πυργετού δεν θα βρίσκεται πλέον “στον δρόμο” των οδηγών, ενώ το τίμημα στον σταθμό της Λεπτοκαρυάς θα αναπροσαρμοστεί.
Τα έργα στην οδική ραχοκοκαλιά της χώρας, τον άξονα Πατρών – Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων (ΠΑΘΕ), ξεκίνησαν από τη δεκαετία του 1980. Όμως, οι ουσιαστικές παρεμβάσεις άρχισαν να γίνονται από τη δεκαετία του 1990 και μέχρι το 2005.